torstai 20. syyskuuta 2007

Identiteetistä ja merkityksistä

Media voi nykyisin jopa oman identiteettikäsityksen rakentajan (Herkman 2007, 39). Aika tylyä, mutta niin ymmärrettävää. Tietyt stereotypiat toistuvat mediassa ja aiheeseen perehtymätön lapsi tai nuori voi omaksua ne ainoina totuuksina. Tätä kautta saattaa rakentua myös oma elämäntapa.

Merkityksellistäminen on mielenkiintoinen tutkimuskohde. Se minkä toinen todellakin imee täytenä totuutena, voi toiselle olla symboliikkaa tai ei välttämättä edes mielenkiintoa herättävää. Omat kokemuksemme vaikuttavat siihen, mitä noteerataan, mitä pidetään tärkeänä ja mistä sitten lopulta muodostetaan merkityksiä.

1 kommentti:

Heli kirjoitti...

Identiteettiin ja merkityksiin liittyy mielestäni läheisesti myös brändit ja mielikuvilla markkinoiminen. Kuten Herkmankin tuo esille, mielikuvien merkitys on yhä lisääntynyt 1990-luvun jälkeen. Nykyisin voidaan jopa ostaa mielikuvia itse tuotteen sijasta. Osatamalla tietyn tuotteen kuluttaja sijoittuu samalla tiettyyn elämäntyyliin. Markkinointi onkin yhä kiinteämmin nivoutumassa myös tuotantoon. (Herkman 2007 151-152, 159, 164-165.)